Skapa mervärde
En smakbit av… skapar unika mervärden både bland de egna invånarna och för besökare och andra intressenter. För den som bor i staden kan det innebära en aha-upplevelse av stolthet och sammanhållning – detta är vår stad!
Engagemang
Under produktionen av boken kan staden bjuda in föreningsliv och organisationer att göra egna tävlingar; recept, foton, smultronställen…, där pristagarnas bidrag kommer med i En smakbit av…
Framtidstänk
Inspirera skolelever till framtidsspaningar; Vem bor i vår stad om 100 år? Hur ser det ut då? Uppsatser, notiser, bilder kan inkluderas i boken.
Rekrytering
Med en positiv, utförlig och nyansrik bild av stadens tillgångar blir det lättare att rekrytera svårflirtad arbetskraft.
Bättre utnyttjande
Genom att visa fram det staden erbjuder ökar utnyttjandegraden på exempelvis frilufts- och sportanläggningar och kulturinstitutioner.
Attrahera kreativitet
En samlad, tydlig berättelse om stadens personlighet lockar rätt sorts entreprenörer och innovatörer att etablera sig.
Ökade intäkter
Omvärlden får inspiration att besöka staden och det genererar ett stort mervärde för alla nivåer i det lokala näringslivet.
Bra val för studenter
Ett intressant och innehållsrikt budskap attraherar elever och studenter vid val till grundskola och gymnasium likväl som på högskolenivå.
Samarbete
Alla vinner på att visa upp stadens utbud på ett genuint och lockande sätt. Boken inbjuder till samarbete mellan staden, lokala näringsidkare, föreningar, skolor och andra intressenter.
Företagsprofilering
Ett större företag i staden kan med enkla medel göra en egen version av En smakbit av… som gåva till kunder och anställda. Ett profilerande försättsblad – eller en ”gördel” runt boken – är kostnadseffektiv marknadsföring.